"Gry planszowe"
„Gry planszowe”
Charakterystyka innowacji pedagogicznej „Gry planszowe”
Osoby prowadzące zajęcia: mgr Marta Maciąg, mgr Iwona Kościołek
Cele ogólne innowacji pedagogicznej:
- zmiana negatywnych społecznie wzorców zachowań
- zmniejszenie poziomu zachowań agresywnych u dzieci
- ukształtowanie cech charakteru: panowania nad sobą, wytrwałego dążenia do celu, umiejętności pokonywania trudności
- wzmocnienie potencjału twórczego, potrzebnego do śmiałego projektowania i realizacji własnych pomysłów
Cele szczegółowe innowacji:
- ukształtowanie umiejętności rozpoznawania własnych i cudzych uczuć
- ukształtowanie umiejętności wyrażania uczuć
- ukształtowanie odporności emocjonalnej
- nauczenie dyscypliny
- nauczenie współdziałania
- nauczenie współzawodnictwa
- nauczenie różnych form odreagowania
- rozwinięcie spostrzegawczości
- rozwinięcie pamięci
- rozwinięcie mowy
- rozwinięcie logicznego myślenia
- rozwinięcie szybkości orientacji
- rozwinięcie zainteresowań
- rozwinięcie samodzielności
- poszerzenie i utrwalenie wiadomości z różnych dziedzin
- odkrycie mocnych stron uczniów
Innowacja skierowana jest do uczniów klas I-III (1 godzina zajęć) oraz dla chętnych uczniów klas IV-VIII (1 godzina zajęć)
W procesie nauczania i wychowania metody o charakterze zabawowym, wsparte działaniem i manipulowaniem, stały się ważnym środkiem dydaktycznym. Zabawa została wzbogacona o tzw. gry i zadania logiczne, gry symulacyjne, kombinacyjne gry planszowe, łamigłówki, rebusy, loteryjki, zabawy inscenizacyjne, które to wymagają od dzieci wysiłku umysłowego, spostrzegawczości i pomysłowości, wyrabiają szybką orientację i wspierają ogólny intelektualny rozwój.
Dużego wysiłku wymaga od dzieci, szczególnie ze specyficznymi trudnościami w nauce, opanowanie technik szkolnych. Nie każde z nich w jednakowym tempie nauczy się czytać, pisać, liczyć. Nie wszyscy uczniowie to prymusi, ale wszystkim w mniejszym lub większym stopniu towarzyszy emocjonalne napięcie, stres – objawiające się często niechęcią do siebie, agresją wobec kolegów, czy autoagresją.
Poniższy program innowacyjny opracowany został z myślą o uczniach szkoły podstawowej. Nadaje on zajęciom formę zabawową koncentrując się na takich sytuacjach, których podstawowym celem jest rozładowanie negatywnych emocji uczniów. Wykorzystując poprzez zabawę i gry naturalną potrzebę działania, powtarzanie prawidłowych rozwiązań, możliwość nagradzania zachowań pozytywnych społecznie, stosowanie wzmocnień realizowanych w atmosferze akceptacji i życzliwości, można osiągnąć założone cele, czyli zmienić negatywne społecznie wzorce zachowań i zmniejszyć poziom zachowań agresywnych u dzieci.